جديد أنا خريج توك توك .. شاهد فيديو عمرو الليثى ‘‘مصر بنت عم الصومال كلمات ابكتنا’’

0 تعليق 3 ارسل لصديق نسخة للطباعة
برنامج واحد من الناس للاعلامى عمرو الليثى فى لقاء مع سائق التوكتوك الفصيح ،حيث سادت حالة من التفاعل غير المسبوقة على مواقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك وتويتر” حول سائق التوك توك الفصيح، الذي عبر في بضع دقائق عما تعانيه مصر في وقتنا الحالي، من فشل في منظومة التعليم والصحة وإدارة الاقتصاد، وفق ما ذكره سائق التوكتوك مع الإعلامي عمرو الليثي في برنامج واحد من الناس.

وعلى الفور فقد انتشر فيديو سائق التوكتوك انتشار النار في الهشيم، ودشن النشطاء هاشتاج “أنا خريج توكتوك”، الذي تصدر “تراند” مصر على تويتر، ليؤكد النشطاء أن سائق التوك توك عبر عما يريدون قوله بكل بساطة وبحرقة.

وبالدموع التى انهمرت من البعض من الكلمات فقد قال عمو تيفا: “سواق توكوك مصر.. من100سنة اليابان كانت بتدرس النهضة المصرية وبريطانيا بتستلف مننا يبقى حالنا كده.. أقسم بالله دمعت وأنا بسمعه على الحال اللى وصلنا ليه”.

وكذالك فقد أضاف محمود:”لخص كل اللي داخل كل واحد فينا… أنا خريج توك توك”.

وايضا علق ناصر لطفي: “هي دي مصر؛ لما يبقى المثقف الوطني سواق توك توك”.

وفى تعليق اخر ردت سومة آل عقيل: “تعكس هذه العبارة أن بسطاء مصر خُريجو جامعات ومؤهلات عليا لكن قسوة الحياة جعلت منهم سائقي توك توك.. أنا خريج توك توك”.

وايضا فقد تابع أمير حسن: “نتفرج على التليفزيون نلاقيها فيينا.. تنزل الشارع نلاقيها بنت عم الصومال.. أنا خريج توك توك”.

وفى تعليق اخر قال أحمد خطاب: “كلام سواق التوك توك مش عاجبك؟ أنت حر، بس لما كلامه يتصدر مواقع التواصل الاجتماعى بالشكل ده يبقى ده احساس أغلب الناس.. أنا خريج توك توك”.

وايضا أضاف أحمد ناصر: “اللي عاوز أفهمه ازاي أحمد موسى ده إعلامي.. وده خريج توك توك.. أنا خريج توك توك”.

وفى تعليق اخر قال حسام الدين على: “أنا خريج توك توك: هذا الشاب يطمئنني أن هذيان أحمد موسى لم يستطع أن يطمس الواقع، أو يغير قناعات جيل سيأتي بالتغيير حتما”.

وايضا أضاف محمد النرويجي:”هيقبضوا عليه بتهمة نشر مناخ تشاؤمي.. أنا خريج توك توك”.

ولقد رد أحمد حماد:”أنا خريج توك توك.. الناس كلها فاض بيها من اللي بيحصل”.

وفى تعليقها تابعت إسراء عصام:”طيب أدوا حرية للشعب ينطق يتكلم يكاكي زي الفراخ حتى، وهتسمعوا اللي عمركوا ما سمعتوه..الشعب فاض بيه”.

وفى تويتتها قالت كريمان أحمد: “اتعلمنا من كتر الاحتياج واللف في الشوارع على الرزق.. اتعلمنا واتعلم علينا.. أنا خريج توك توك”.

وكذا فقد أضاف عماد العائد: “أنا خريج توك توك.. احتمال يومين ونلاقي الراجل طالع في برنامج بيصلح غلطته”.

واخيرا فقد قالت ميروو:”أنا خريج توك توك ده ياحكومة واحد أتكلم بلسان ملايين الشباب إحنا جوانا كتير، إحنا مابنخافش وطاقتنا مش هتقف مهما حاولتوا تحبطونا، دى بلدنا إحنا”.

المصدر : شمس

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق